Hoe word ik een copywriter

copywriter

Vaak verward met auteursrecht door niet-ingewijden, is copywriting de kunst van commercieel schrijven.

Meestal betekent het woorden gebruiken om mensen te overtuigen om een ​​product of dienst te kopen, en de glamoureuze kant van het copywritingvak wordt beschouwd als werkzaam voor een reclamebureau dat een kopie schrijft voor tv-advertenties – zoals je zult weten als je ooit hebt gekeken de televisieserie Mad Men.

Copywriting in 2020

Maar de term ‘copywriting’ omvat alle bewoordingen die in een commerciële context verschijnen, of die door bedrijven en andere organisaties worden gebruikt om zichzelf te vertegenwoordigen of om een ​​publiek te overtuigen om enige vorm van actie te ondernemen. Websitekopie, blogberichten, persberichten, brochures, folders, catalogi, posts op sociale media – noem maar op, als copywriter schrijft u het waarschijnlijk. Zelfs de call-to-action-knoppen op websites zijn een vorm van copywriting, bekend als ‘microcopy’.

Een goede kopie is essentieel voor het runnen van een bedrijf, omdat het een belangrijk onderdeel vormt van de identiteit van een merk. Copywriting is een lonende taak omdat het organisaties helpt hun boodschap over te brengen op een manier die hen helpt groeien. Als dat klinkt als een soort werk waar je graag in zou willen gaan, lees dan verder om meer te weten te komen over wat een rol speelt als copywriter.

Als copywriter heeft u verschillende manieren van werken die voor u openstaan.

Intern werken – u werkt fulltime voor één bedrijf en voorziet in alle copywritingbehoeften. Werken aan slechts één bedrijf betekent dat u echt onder de huid van dat merk komt te staan, maar dat u minder variatie in uw werk zult hebben.

Werken voor een bureau – zoals Tekstbureau Albagora – u werkt fulltime voor een bureau en u werkt met veel verschillende klanten. Dit is een geweldige manier om een ​​breed scala aan copywriting-ervaring op te bouwen en oefenen in het schrijven in verschillende tonen voor verschillende merken.

Freelancers

Freelance werken – voor jezelf werken, je bent in wezen een eenpersoonsbureau, met een verscheidenheid aan klanten om aan te werken. Het enige dat u nodig hebt is een laptop en u kunt overal werken, en deze locatie-onafhankelijkheid is een grote aantrekkingskracht van freelance leven voor veel copywriters.

Copywriters zullen dit vaak in de loop van hun carrière proberen. Velen beginnen door te schrijven als een interne copywriter of voor een bureau, omdat dit een goede manier is om ervaring op te bouwen voordat ze freelance gaan. Je kunt helemaal opnieuw beginnen als freelance copywriter, maar dit is veel uitdagender zonder ervaring.

Sommige copywriters kiezen ervoor zich te specialiseren in een bepaalde bedrijfstak, zoals technologie of reizen, terwijl anderen hun opties open houden door werk uit verschillende bedrijfstakken aan te nemen. Het kan zijn dat je van nature op een bepaald gebied een reputatie begint te verwerven, met name nadat je bent begonnen als generalist.

Bekijk voor meer informatie op tekstbureau Albagora